img_1707.jpg

معرفی کتاب : هاگاکوره نوشته یاماموتوچونه نشر چشمه (قسمت دوم)

این پست ادامه کتاب هاگاکوره (پوشیده با برگ ها) نوشته یاماموتو چونه تومو از نشر چشمه می باشد:
– جوهره ی طریقت سامورایی مرگ است. آن گاه که باید بین مرگ و زندگی یکی را انتخاب کنی بی درنگ مرگ را برگزین. دشوار نیست؛ مصمم باش و پیش رو. اینکه بگوییم مردن بدون رسیدن به هدف خود مرگی بی ارزش است راهی است سبکسرانه برای پیچیده کردن موضوع. آن هنگام که تحت فشار انتخاب زندگی یا مرگ قرار گرفته ای لزومی هم ندارد به هدف خود برسی.
– خرد آن کسی که با مشورت خواهی از دیگران تعالی یافته است به درختی تناور با ریشه های بسیار در خاک ماند. اندیشه ی مرد تنها همچون نهالی بی ریشه در خاک است
– این تصور که نیکوکاری بهترین شیوه ی زندگی است و زندگی خویش را صرف نیکی به دیگران کردن٬ بالعکس٬ تو را به بیراهه های بسیار خواهد کشاند
– در زندگی انسان٬ مراحلی در جست و جوی دانش وجود دارد. در پایین ترین سطح٬ هرچه شخص تلاش می کند هیچ ثمری نمی برد. در سطحی بالاتر او مفتون توانایی های خویش است و از تحسین دیگران به دل شاد می شود و از ناتوانی دوستان و آشنایان خود اندوهگین می شود. این مرد ارزش دارد. در والاترین مرتبه مرد چنان به نظر می رسد که گویی هیچ نمی داند. اما مرحله ای متعالی نیز هست که والاترین آنهاست. در این مرحله انسان می داند که راه حقیقت را ژرفایی بی پایان است و هرگز نمی اندیشد که سلوک او به پایان رسیده است.
– مردی که یک بار اشتباهی مرتکب می شود به خاطر پشیمانی خویش صبورتر و کارامدتر از پیش خواهد بود. مردی که هیچ گاه اشتباهی مرتکب نشده باشد شایسته ی اعتماد نیست.
– شرم آور است که مردانن جوان امروز بسیار حسابگرند و غره به دارایی های مادی خویش. مردانی که قلبی حسابگر دارند بی بهره از تکلیف اند و کسی که بی بهره از تکلیف باشد عزت نفس نیز ندارد.
پی نوشت : این کتاب بسیار اموزنده است و میتوان فرهنگ سلوک شرق را به خوبی در ان لمس کرد امیدوارم با این دو پست توانسته باشم حق مطلب را ادا کرده باشم .
#حسین_نوروزی
‎#کتاب_بخوانیم#کتابخوانی#مطالعه#معرفی_کتاب#پیشنهاد_کتاب#کتاب_خوب#کتاب_خوب_بخوانیم
#bookshelf#book#bookme#bookish#bookworm#bookwithme#reading#booktime #hossein_norouzi
#عکاسی #طراحی
#Photography #design

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked*